aktualności rynek premiery sport

2009-05-05

Globalny i strategiczny alians Chrysler LLC i FIAT Group

Zgodnie z komunikatem Chrysler LLC z dnia 30 kwietnia 2009 – w wyniku akceptacji całościowego planu restrukturyzacji przez licznych partnerów koncernu, strategiczny alians z włoską firmą FIAT S.p.A staje się rzeczywistością.

Powstaje nowa, pełna wigoru organizacja, zdolna stawić czoła wyzwaniom współczesności. Oznacza to możliwość optymalizacji potencjałów produkcyjnych oraz globalnej bazy dostawców obu tych firm, zapewniając  im dostęp do nowych rynków zbytu. Planowana jest również  produkcja zespołów napędowych oraz innych komponentów FIATa w zakładach wytwórczych Chryslera.

'To partnerstwo przekształca Chryslera w firmę nową i pełną wigoru, o ogromnych możliwościach strategicznych.” – powiedział Bob Nardelii, przewodniczący rady dyrektorów i CEO Chrysler LLC – 'Będziemy mogli lepiej spełniać oczekiwania naszej klienteli i dealerów oferując szerszą gamę jeszcze bardziej konkurencyjnych, przyjaznych środowisku i ekonomicznych pojazdów o uznanej jakości. Uzyskujemy także dostęp do nowych produktów uzupełniających nasze obecne portfolio oraz do nowych możliwości współpracy w zakresie technologii i dystrybucji na rynkach światowych”.

Rozmowy z firmą FIAT pod kątem zawiązania globalnego sojuszu rozpoczęły się z inicjatywy Chryslera już ponad rok temu, a podczas ostatnich miesięcy szereg tematów planowanej współpracy rozwinięto i uściślono.  Zarówno Chrysler jak jego liczni partnerzy poświęcili wiele wysiłku, aby dojść do porozumienia, którego efektem będzie znaczne obniżenie kosztów oraz poszerzenie zakresu planowanej współpracy.

'Pragniemy Was wszystkich osobiście zapewnić, iż nowa firma będzie kontynuować produkcję i obsługę wszystkich pojazdów marki Jeep®, Dodge i Chrysler, bez żadnych zmian będzie także działać marka akcesoriów i części zamiennych Mopar®. Pracownicy Chryslera staną się pracownikami naszej nowej firmy i wszystkie punkty dealerskie Chrysler LLC pozostają otwarte dla klienteli. Będziemy jak dotąd honorować  zobowiązania gwarancyjne bez żadnych przeszkód, a nasi klienci mogą z pełnym zaufaniem dalej kupować pojazdy naszych marek.” – oświadczył Bob Nardelli.

Mimo znacznego zaawansowania rozmów na wielu ‘frontach’ Chrysler nie był w stanie uzyskać koniecznych koncesji od swych wszystkich wierzycieli, co pozwoliłoby uniknąć postępowania upadłościowego.  Efektem tego jest, iż w dniu 30 kwietnia br. – zgodnie z instrukcją Ministerstwa Skarbu USA – Chrysler LLC oraz 24 jego filie w USA złożyły dobrowolne wnioski o zastosowanie takiego postępowania na mocy Rozdziału 11 (Chapter 11) Kodeksu Upadłościowego USA w Sądzie Upadłościowym dla Southern District of New York.

'Pomimo, iż zawarcie kompleksowego porozumienia okazało się niemożliwe, jestem wdzięczny za wszelkie ustępstwa i koncesje partnerów Chryslera, dzięki którym mogliśmy osiągnąć uzgodnienie zasad współpracy z firmą FIAT” – powiedział Bob Nardelii – 'Moim priorytetem było zachowanie Chryslera i ochrona tysięcy osób zależnych od tej firmy. Chociaż cieszy mnie fakt zawarcia globalnego aliansu, osobiście jestem rozczarowany że musieliśmy wnioskować o Chapter 11. Nie było to moją główną intencją.

Na mocy Sekcji 363 Kodeksu Upadłościowego, Chrysler składa także wniosek o szybkie sądowe zatwierdzenie porozumienia z FIATem oraz sprzedaży głównych aktywów nowej firmie. Dzięki temu nowa firma ma szanse powstać w okresie 30 do 60 dni – a więc uzyskać wszelkie szanse na osiągnięcie rentowności w skali długofalowej.

chrysler

Nardelli, który kieruje Chryslerem od roku 2007 poinformował zarząd Chrysler LLC oraz Ministerstwo Skarbu USA, że planuje odejście po utworzeniu zgodnie z paragrafem 11, nowej firmy i finalizacji aliansu z Fiatem. Zapowiedział pzrejście do Cerberus Management LP na stanowisko doradcy. 'Przyszedł czas, aby to inni mogli przejąć  kierownictwo transformacji Chryslera w sojuszu z FIATem. Będę ściśle współpracował ze wszystkimi partnerami  tak, aby jak najprędzej doprowadzić do realizacji tego aliansu.” – powiedział Bob Nardelii.

W trakcie procesu restrukturyzacji rząd USA zapewni odpowiedni poziom finansowania transformacyjnego DIP (Debtor-in Possession) celem zapewnienia normalnej działalności CLLC – a więc ‘business as usual’.  Oznacza to, iż Chrysler LLC będzie bez zmian honorował wszelkie zobowiązania gwarancyjne, regulował należności wobec dostawców oraz utrzymywał pełną współpracę z siecią sprzedaży (dealerską) w służbie naszej cennej klienteli.
'Tworząc nową i przyszłościową firmę korzystamy z takiej formy kontrolowanej upadłości, ponieważ tylko w ten sposób możemy szybko wdrożyć radykalne lecz niezbędne zmiany: modyfikację struktury wynagrodzeń dla pracowników aktywnych oraz świadczeń dla pracowników emerytowanych pod kątem konkurencyjności z zakładami zagranicznych producentów w USA, zmniejszenie wysokości oraz kosztów zadłużenia, pozbycie się zbędnych aktywów, racjonalizację (w tym i poprawę skuteczności) sieci sprzedaży oraz wdrożenie korzystniejszych warunków umownych z naszymi dostawcami.”  - mówił dalej Bob Nardelli.

Działalność  i operacje Chryslera w Meksyku, Kanadzie oraz innych krajach świata nie są przedmiotem postępowania upadłościowego.
Częścią procesu restrukturyzacji – przy poparciu ministerstwa Skarbu USA – jest zasadnicze porozumienie z GMAC (General Motors Acceptance Corporation) jako preferowanym kredytodawcą dla dealerów Chryslera i ich klienteli,  który będzie zdolny zaoferować  najkorzystniejsze warunki w zakresie standardowego finansowania zakupów w systemie spłat ratalnych.

W wyniku sfinalizowania całości transakcji, VEBA (Voluntary Employee Beneficiary Association  stanie się właścicielem 55 procent udziałów nowej firmy a rządy USA i Kanady otrzymają proporcjonalne udziały w 10 procentach.  Do FIAT S.p.A. należeć będzie początkowo 20 procent udziałów Chryslera, z możliwością podwyższenia o dodatkowe 15 procent w trzech ratach po 5 procent pod warunkiem spełnienia następujących warunków:  udostępnienia Chryslerowi do produkcji w USA platformy samochodu o zużyciu paliwa 9,5 l/100 km; udostępnienia Chryslerowi do produkcji i zastosowania w USA rodziny silników paliwooszczędnych oraz udostępnienia Chryslerowi dostępu do swej światowej sieci sprzedaży pod kątem zwiększenia eksportu pojazdów marek Chryslera.  FIAT nie może być  udziałowcem większościowym aż do czasu, gdy wszystkie pożyczki udzielone przez rząd USA zostaną w całości spłacone.

Częścią procesu restrukturyzacji jest również czasowe wstrzymanie większości działalności produkcyjnej Chryslera z dniem 4 maja 2009. Normalna produkcja zostanie wznowiona po sfinalizowaniu planowanej transakcji, co przewidywane  jest w okresie 30 do 60 dni.

'Pragniemy podziękować Administracji i Ministerstwu Skarbu USA, Prezydenckiemu Zespołowi ds. Motoryzacji, kongresmanom, urzędom na szczeblu stanowym oraz społecznościom lokalnym a także rządowi kanadyjskiemu oraz  administracji prowincji Ontario za ich starania i wysiłki na rzecz naszej firmy.” – powiedział Bob Nardelli – 'Wymienić tu także należy Cerberusa i Daimlera, których zasługą jest stworzenie bazy dla aliansu oraz innych partnerów Chryslera, w tym kierownictwo związków zawodowych UAW i CAW, naszych pracowników, dealerów i dostawców. Bez ich poświęcenia, ogromnej lojalności oraz wiary w Chryslera, alians ten nie byłby możliwy. Oczekujemy na udane partnerstwo z FIATem. Choć  przedtem czeka nas jeszcze wiele zmian związanych z wprowadzeniem planu, ale to właśnie dzisiaj – korzystając z wielu istotnych  elementów zaczynamy budować nową i przyszłościową firmę – o niższym zadłużeniu i lepszej sytuacji bilansowej, o bogatszym port folio produktowym, wspieraną przez partnera o dobrym standingu finansowym.”

Bliższe informacje dot. komunikatów o restrukturyzacji Chryslera będą wkrótce dostępne na stronie www.chryslerrestructuring.com lub po numerami telefonów:
Dot. USA/Kanady: 877-271-1568
Dot. działalności na rynkach światowych (International): 503-597-770


Samochody chrysler - zobacz ogłoszenia


Autor: Kila
Źródło: Chrysler, fot. Chrysler

Polecamy z moje4kolka:

serwis samochodowy

serwis samochodowy

auto holowanie

autoholowanie

Mitsubishi ASX

Majowa oferta Mitsubishi

Aston Martin w Polsce

Aston Martin otwiera pierwszy salon w Polsce

Chevrolet Cruze

Możliwość wycieku paliwa w Chevrolecie Cruz

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai i X-Trail do serwisu




Marki na skróty:
audi alfa romeo bmw
cadillac chevrolet chrysler
citroen dacia dodge
fiat ford honda
hyundai jaguar jeep
kia lancia land rover
lexus mazda mercedes
mini mitsubishi nissan
opel peugeot porsche
renault saab seat
skoda smart ssangyong
subaru suzuki toyota
volkswagen volvo


Zobacz inne artykuły o marce chrysler:

Chrysler Grand Voyager 2010

Chrysler Grand Voyager w wersji 25th Anniversary Edition

chrysler

Powstaje nowa firma motoryzacyjna - Chrysler Group LLC

Chrysler Grand Voyager 25th Anniversary Edition

Chrysler Grand Voyager 25th Anniversary Edition - doświadczony jubilat