aktualności rynek premiery sport

2009-10-13

Mercedes-Benz Vision S 500 plug-in HYBRID

Krótko po debiucie rynkowym S 400 HYBRID, aktualnie najbardziej oszczędnej limuzyny luksusowej z silnikiem benzynowym, koncern Daimler AG przedstawia na 63 salonie samochodowym we Frankfurcie model Vision S 500 plug-in HYBRID, pierwszy samochód klasy wyższej w kategorii 'trzylitrowej'.

Pojazd z pokazową technologią wyznacza przyszłość modułowego systemu konstrukcji napędu hybrydowego marki Mercedes-Benz. Vision S 500 plug-in HYBRID jest w stanie przejechać do 30 kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym, – czyli bez emitowania spalin. Dzięki wydajnemu napędowi i akumulatorowo-elektrycznej eksploatacji, limuzyna osiąga potwierdzone testami zużycie paliwa, wynoszące tylko 3,2 litra benzyny na 100 kilometrów. Poprzez emisję CO2,  wynoszącą tylko 74 gramy na kilometr w teście NEFZ (Neuer Europäischer Fahrzyklus –'nowego europejskiego cyklu jazdy') koncepcyjny samochód – dziecko konstruktorów z Sindelfingen, demonstruje perspektywy rozwojowe przyszłych generacji Klasy S. Osiągnięcie tak znakomitych wskaźników było możliwe dzięki połączeniu w pojeździe hybrydowym napędu plug-in z rozwiązaniami BlueEFFICIENCY. Jednocześnie Vision S 500 plug-in HYBRID demonstruje typowe dla Klasy S walory: maksymalny komfort, przykładowy zakres bezpieczeństwa i gwarantującą suwerenność moc silnika. Napęd koncepcyjnego samochodu obejmuje trzy podstawowe komponenty: mocny silnik benzynowy V6 z wtryskiem bezpośrednim następnej generacji, moduł hybrydowy o mocy ok. 44 kW / 60 KM oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności powyżej 10 kWh, który można ładować na stacjach ładowania. Limuzyna Vision S 500 plug-in HYBRID przyspiesza od zera do 100 km/h w ciągu 5,5 sekundy.

'Samochód Vision S 500 plug-in HYBRID to nowy kamień milowy na naszej drodze do mobilności bez emisji spalin' – mówi dr Dieter Zetsche, prezes zarządu koncernu Daimler AG i jednocześnie szef segmentu Mercedes-Benz Cars. 'Luksusowa i zarazem bezpieczna Klasa S, oferująca sportowe osiągi, a przy tym zużywająca mniej paliwa niż obecne samochody małolitrażowe wskazuje, że również w naszych topowych modelach można połączyć fascynację motoryzacją z odpowiedzialnym podejściem do ochrony środowiska naturalnego'.

'Do osiągnięcia dojrzałości seryjnej jest jeszcze spory kawałek przed nami,' – mówi dr Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG, odpowiadający w koncernie za prace badawczo-rozwojowe w segmencie Mercedes-Benz Cars – 'jednak nasi inżynierowie usilnie pracują nad konieczną integracją elementów i badają dostosowanie poszczególnych komponentów do twardych warunków codziennej eksploatacji w luksusowej limuzynie, w pełni zdolnej do pokonywania długich tras. Mamy w ręku wszystkie kluczowe technologie, umożliwiające zbudowanie samochodu marzeń i przewiduję ich zastosowanie w następnej generacji Klasy S. Teraz chodzi o to, aby równolegle z naszymi pracami rozwojowymi postępował rozwój szerokiej infrastruktury, w celu całkowitego wykorzystania potencjałów tej innowacyjnej koncepcji napędu'.

Mercedes-Benz Vision S 500

Elektryczne komponenty napędu limuzyny Vision S 500 plug-in HYBRID potwierdzają wszechstronność inteligentnego, modułowego systemu Mercedes-Benz. Po względem konstrukcyjnym trzykrotnie mocniejszy moduł hybrydowy jedynie nieznacznie różni się od kompaktowego, płaskiego silnika elektrycznego o mocy 15 kW, stosowanego w S 400 HYBRID. Dlatego też można go łatwo zintegrować z obudową siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów 7G-TRONIC. W wersji koncepcyjnej tego modelu zachowana została przestronność wnętrza, nie odbiegająca od S 400 HYBRID. Przyszłe generacje tego modelu będą budowane według analogicznej architektury systemowej.

Vision S 500 plug-in HYBRID: kompaktowa architektura w pełni hybrydowego systemu

Ekstremalnie kompaktowy akumulator litowo-jonowy o wydajności 0,9 kWh, stosowany w S 400 HYBRID, mieści się w komorze silnika, natomiast znacznie mocniejszy akumulator litowo-jonowy – o pojemności ponad 10 kWh w S 500 plug-in HYBRID wymaga więcej miejsca. Źródło prądu umieszczono w bagażniku, za tylnym oparciem. Umieszczenie akumulatora nad osią tylną wiąże się z decydującymi zaletami: zrównoważeniem środka ciężkości pojazdu i zapewnieniem pojemności zbiornika paliwa, odpowiedniej do pokonywania długich tras. Ponadto bezpieczne położenie montażowe gwarantuje optymalną ochronę w razie zderzenia.

Dodatkowe sprzęgło rozłącza moduł hybrydowy i silnik spalinowy

Zgodnie z zasadą konstrukcji modułowej zespół napędowy Vision S 500 plug-in HYBRID ma identyczną budowę, jak w S 400 HYBRID. Właściwą dla tego systemu cechą jest dodatkowe sprzęgło, wbudowane między silnikiem spalinowym, a elektrycznym. W trakcie jazdy z napędem czysto elektrycznym rozłącza ono obie jednostki napędowe tak, że w trybie napędu elektrycznego zapewniona jest najwyższa wydajność. Sprzęgło to nie wymaga dodatkowego miejsca na montaż, ponieważ jest całkowicie zintegrowane w obudowie przekładni hydrokinetycznej.

Stacja benzynowa – gniazdko: wydajny akumulator plug-in

Istotną cechą, odróżniającą od tradycyjnych hybryd, jest akumulator plug-in, który można ładować na stacjach ładowania. W efekcie Vision S 500 plug-in HYBRID jest w stanie pokonać do 30 kilometrów na czysto elektrycznym napędzie. Tryb szybkiego ładowania z mocą 20 kW trwa poniżej 60 minut. W przypadku kompletnie rozładowanego akumulatora ładowanie poprzez zwykłe gniazdko o mocy 3,3 kW trwa około 4,5 h.

Ładowanie jest regulowane przez kompaktową ładowarkę onboard, umieszczoną za boczną okładziną ściany bagażnika, zabezpieczoną przed zwarciem, zamianą biegunów oraz przed nadmiernym napięciem. W celu zabezpieczenia akumulatora system sterowania ładowaniem monitoruje równocześnie napięcie, poziom naładowania i czas ładowania. Łączna masa elektrycznych komponentów w aktualnie prezentowanym pojeździe koncepcyjnym wynosi 215 kilogramów. Akumulator litowo-jonowy waży około 130 kilogramów, czyli znacznie mniej niż tradycyjny akumulator NiMH, który przy tej samej pojemności miałby masę około 180 – 200 kg.

Moduł hybrydowy odnawia zasób energii akumulatora również podczas jazdy: wykorzystywany jest efekt rekuperacji, czyli wykorzystywania energii generowanej podczas hamowania. Sprzęgło rozłączające powoduje przy tym wzrost wydajności, ponieważ umożliwia pełną rekuperację energii, wykluczając straty związane z oporami własnymi silnika.

Mercedes-Benz Vision S 500 Mercedes-Benz Vision S 500

Samochody mercedes s - zobacz ogłoszenia


Samochody mercedes - zobacz ogłoszenia


Autor: Kila
Źródło: Daimler, fot. Mercedes

Polecamy z moje4kolka:

BMW 5 Touring

Nowe BMW serii 5 Touring

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX w Genewie

Nissan Micra

Nowy Nissan Micra

Audi RS5

Audi RS5 oficjalnie

Honda FCX Clarity

Honda FCX Clarity - europejska prezentacja

Nissana 370Z Fairlady Z

Specjalna edycja Nissana 370Z na 40-lecie modelu Fairlady Z




Marki na skróty:
audi alfa romeo bmw
cadillac chevrolet chrysler
citroen dacia dodge
fiat ford honda
hyundai jaguar jeep
kia lancia land rover
lexus mazda mercedes
mini mitsubishi nissan
opel peugeot porsche
renault saab seat
skoda smart ssangyong
subaru suzuki toyota
volkswagen volvo


Zobacz inne artykuły o marce mercedes:

Carlsson CK63 RS

E63 AMG od Carlssona

Mercedes-Benz Vision S 500

Mercedes-Benz Vision S 500 plug-in HYBRID

Mercedes-Benz SLS AMG

Nowy Skrzydlak Mercedes-Benz