aktualności rynek premiery sport

2009-11-11

Hirvonen broni przewagi

Zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team kończy przygotowania do przedostatniej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, która odbędzie się w nadchodzący weekend w Hiszpanii.

Ponieważ sezon zbliża się do końca, a emocje sięgają zenitu, zespół przedłużył do siedmiu dni swoje tradycyjne czterodniowe testy na nawierzchniach asfaltowych przed Rajdem Hiszpanii (1 – 4 października), a obydwaj kierowcy – Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala przeszli krótkie szkolenie z jazdy na asfalcie, aby umocnić szanse Forda na mistrzowski tytuł.  

Po czterech z rzędu zwycięstwach Hirvonen i jego pilot Jarmo Lehtinen mają 5 punktów przewagi nad rywalami przed 11 rundą tegorocznego serialu.  Wspierać ich będą koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy rozpoczęli passę 5 wygranych rajdów Forda, zwyciężając w majowym Rajdzie Sardynii. Seria 5 kolejnych zwycięstw to rekord w historii startów marki spod znaku błękitnego owalu w WRC.

Hirvonen odwiedził Wielką Brytanię, aby odbyć treningi na asfalcie pod okiem byłego mistrza Europy w długodystansowych wyścigach samochodów turystycznych Roba Wilsona.  Następnie odbył dwudniowe testy na asfaltowych drogach Katalonii, niedaleko bazy rajdu, a w poniedziałek w ubiegłym tygodniu zaliczył dodatkowy dzień testów.  Latvala z kolei pobierał lekcje u byłego mistrza Finlandii samochodów turystycznych Olli Haapalainena, zanim odbył swoją dwudniową sesję testową w ubiegłym tygodniu. 

W hiszpańskich testach towarzyszył kierowcom były kierowca zespołu Forda Markko Märtin, który za kierownicą Forda Focus RS WRC wygrał dwa kolejne rajdy asfaltowe we Francji i w Hiszpanii w roku 2004.  Estończyk spędził z zespołem dwa dni, przekazując kierowcom swoje asfaltowe doświadczenie i rady w kwestii ustawienia samochodu i niewielkich modyfikacji, które powinny jeszcze bardziej poprawić osiągi Forda Focus RS WRC.  Trójka kierowców pokonała w ciągu sześciu dni łącznie 1450 km.

Baza rajdu znajduje się w kurorcie Salou, na turystycznym wybrzeżu Costa Daurada, na południe od Barcelony.  Odcinki specjalne wytyczone w rejonie Tarragony są szybkie i często porównuje się je do charakterystyki toru wyścigowego.  Trasy OS-ów, przeważnie równe, szybko stają się śliskie, ponieważ kierowcy tną zakręty, aby urwać ułamki sekund i narzucają przy tym na drogę kamienie i żwir.  Dlatego podczas drugich przejazdów odcinków specjalnych warunki będą dużo trudniejsze.

Hirvonen, który do tej pory sześciokrotnie startował w Rajdzie Hiszpanii, po raz pierwszy stanął na podium rundy WRC w tym rajdzie w roku 2005.  Pomimo 5-punktowej przewagi nad Sébastienem Loebem, nie może sobie pozwolić na relaks.  'Wiadomo, jak szybki jest Loeb na asfalcie.  Sądzę, że realny plan dla mnie to walka o drugie miejsce.  Osiem punktów bardzo wzmocniłoby moje szanse na tytuł.  Ale i to nie będzie łatwe.  Czeka nas ciężki bój na hiszpańskich asfaltach, ale wierzę, że będę na tyle szybki, by walczyć o drugie miejsce,' powiedział.

'Przygotowania przebiegły pomyślnie.  Jeździłem w Wielkiej Brytanii pod okiem Roba Wilsona, aby przestawić się na jazdę po asfalcie.  Podobny program miałem w ostatnich trzech latach przed rajdami asfaltowymi.  Testy były udane.  Sądzę, że udało mi się nauczyć sporo nowych rzeczy, które przydadzą się w nadchodzący weekend.  Wyczucie samochodu było bardzo dobre.  Zobaczymy na ile to wszystko przełoży się na jazdę podczas rajdu.  W ciągu zaledwie jednego dnia pokonałem 350 km, a zatem dystans całego trzydniowego rajdu.   

'Nie czuję presji, czuję za to ekscytację.  Mam wielką szansę na tytuł, ale stąpam twardo po ziemi.  Nie mam żadnych oczekiwań i takie podejście pozwala mi skutecznie walczyć z presją.  W ostatnich pięciu rajdach czułem się znakomicie i przekonałem sam siebie, że stać mnie na szybką jazdę i dobry wynik,' dodał 29-letni Hirvonen.

Dla Latvali, który pokonał podczas testów 550 km, będzie to szósty w karierze start w Hiszpanii.  'Trening na torze wyścigowym w Finlandii był bardzo cenny.  Z każdym rokiem jest coraz mniej możliwości cięcia zakrętów, bo stopniowo ustawiane są bariery przy drogach.  Dlatego hiszpańskie odcinki coraz bardziej przypominają tor wyścigowy, a trening, który odbyłem był doskonałym przygotowaniem do rajdu.

'To będzie najtrudniejszy rajd dla naszego zespołu od dłuższego czasu, ale jestem zadowolony z wyników testów i z ustawienia samochodu.  W zeszłym roku ukończyłem Rajd Hiszpanii na szóstym miejscu i mam nadzieję, że uda mi się poprawić ten wynik, ale moim podstawowym celem jest pomóc Mikko, który walczy o tytuł mistrzowski.  Zrobię wszystko, co mogę, aby zapewnić mu wsparcie,' dodał Latvala.

Khalid Al Qassimi i Michael Orr pojadą trzecim Fordem Focus RS WRC w trzecim starcie w Hiszpanii kierowcy z Abu Dhabi.  'Rajd asfaltowy to zupełnie nowe wyzwanie i inny styl jazdy.  Odcinki są naprawdę szybkie i rytmiczne.  Zrobię wszystko aby ukończyć rajd na punktowanym miejscu,' powiedział Al Qassimi.

Trasa rajdu
Trasa rajdu jest identyczna jak w roku 2008.  Bazą rajdu ponownie będzie park tematyczny Port Aventura w Salou, godzinę jazdy samochodem od Barcelony, a niemal wszystkie OS-y będą się znajdować w regionie Tarragony.  Po czwartkowej ceremonii startu, każdego dnia kierowcy będą pokonywać dwie pętle, z których każda będzie złożona z trzech OS-ów.  W piątek kierowcy będą mieli do pokonania 131,76 km OS-ów położonych na północny wschód od Salou, a pierwszy etap będzie najdłuższy w całym rajdzie.  W sobotę rywalizacja przeniesie się na trasy położone na północny zachód od Salou.  Kierowcy dwukrotnie pokonają najdłuższy w rajdzie OS El Priorat - La Ribera d'Ebre liczący 38,27 km.  Niedzielne OS-y będą położone na zachód od bazy rajdu.  Rajd będzie liczył 18 OS-ów o łącznej długości 353,62 km. Całkowita długość trasy rajdu to 1313,99 km.


Samochody ford - zobacz ogłoszenia


Autor: Kila
Źródło: Ford, fot. Ford

Polecamy z moje4kolka:

Red Bull

PIERWSZE SPORTOWE WYDARZENIE NA STADIONIE NARODOWYM

Abarth - Puchar Abarth 500

Puchar Abarth 500-Selenia Trophy

Skoda

Triumf Skody Fabia S 2000

Abarth Grande Punto S2000

Zwycięstwo Basso dla Abartha

Kia Lotos Cup 2009

Mistrzowie Kia Lotos Cup 2009

Rajd Wielkiej Brytanii

Rajd Wielkiej Brytanii




Marki na skróty:
audi alfa romeo bmw
cadillac chevrolet chrysler
citroen dacia dodge
fiat ford honda
hyundai jaguar jeep
kia lancia land rover
lexus mazda mercedes
mini mitsubishi nissan
opel peugeot porsche
renault saab seat
skoda smart ssangyong
subaru suzuki toyota
volkswagen volvo


Zobacz inne artykuły o marce ford:

Ford - Rajd Hiszpanii 2009

Ford w Rajdzie Hiszpanii 2009

Ford rajd

Hirvonen broni przewagi

Ford

Olimpiada Forda 2009