aktualności rynek premiery sport

2010-03-09

Mitsubishi ASX w Genewie

Mitsubishi prezentuje nowy model ASX podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

Kluczowy gracz

Dokładnie 40 laty po usamodzielnieniu się (1) i w 140 urodziny grupy spółek zrzeszonych pod nazwą Mitsubishi firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wdraża nową strategię.

(1) Dział Motor Vehicle Division firmy Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. rozpoczął samodzielną działalność w 1970 roku pod nazwą Mitsubishi Motors Corporation, co oznaczało początek nowej ekspansji firmy.

Ewolucja
Na podstawie wniosków płynących z długoterminowej obserwacji zmian zachodzących na rynku oraz wyraźnych sygnałów od naszych (europejskich) klientów, firma MMC zdecydowała się odejść od wizerunku producenta pojazdów klasy SUV z ograniczoną ofertą zwykłych modeli drogowych i zyskać miano dostawcy przyjaznych środowisku samochodów osobowych spoza głównego nurtu oraz crossoverów. Firma pragnie jednocześnie utrzymać swą obecność w segmencie 'prawdziwych terenówek”.

Obok sprawdzonych, niezmiennie popularnych modeli roboczych 4x4, czyli Pajero i L200, pojawia się szersza grupa odnowionych samochodów osobowych. Wszystkie zostały zbudowane przy pomocy najnowocześniejszych rozwiązań konstrukcyjnych i mogą pochwalić się firmowymi technologiami pro-środowiskowymi dopasowanymi do ich indywidualnych potrzeb:

- Segment A: i-MiEV (europejska premiera pod koniec 2010 roku) => energia elektryczna
- Segment B: rodzina modelu Colt => niskoemisyjny pakiet ClearTec z funkcją Automatic Stop & Go
- Segment C: rodzina modeli Lancer => nowy silnik wysokoprężny 4N13 Euro-5 (trzeci kwartał 2010 roku)

Mitsubishi ASX

Krok naprzód
Idąc jeszcze dalej, firma MMC wprowadza obecnie rodzinę drogowych crossoverów, które mają być – obok zwykłych modeli drogowych – uzupełnieniem oferty pojazdów osobowych marki Mitsubishi. Firma wykorzystuje nową falę rynkową, gdzie rosnąca liczba wprowadzanych produktów (z 2 w 2005 roku do planowanych 12-15 w 2010 roku) przekłada się na rosnące jednocześnie wskaźniki sprzedaży (z 104000 sztuk w 2005 roku do zakładanych 458000 sztuk w 2010 roku).

Jako uzupełnienie gamy modelowej, crossovery Mitsubishi stanowią bardziej wyrazistą i oryginalną alternatywę dla normalnych modeli osobowych, zgodną ze sportowymi tradycjami 4x4 marki, jej nietuzinkową pozycją oraz przemyślanym publicznym wizerunkiem.

Ponadto modele crossover umożliwią firmie Mitsubishi Motors dotarcie do nowych klientów. Szlak przeciera już odnowiony Outlander, który może pochwalić się wielką popularnością - 82-procent jego nabywców stanowią zupełnie nowi dla Mitsubishi klienci. Jest on postrzegany i traktowany przez europejskich klientów (2) bardziej jako oryginalna alternatywa dla modeli kombi z segmentu D niż – jak zakładano wcześniej – jako średniej wielkości SUV. Tym samym model ten przyczynił sie do przedefiniowania marki Mitsubishi na rynku.

(2) 130166 sztuk sprzedanych w Europie od wejścia na rynek (wobec 328212 sztuk na całym świecie) czyni ze Starego Kontynentu największy rynek dla tego modelu.

Prawdę mówiąc, sposób postrzegania modelu Outlander wymusił rewolucyjne zmiany w połowie jego cyklu produkcyjnego. Dzięki temu produkt finalny to dojrzalszy, lepiej wyposażony i bardziej niż kiedykolwiek drogowy 'średni crossover” na każdą pogodę. Bowiem klienci bardziej cenią sobie w nim komfort jazdy i dynamikę auta osobowego oraz funkcjonalne wnętrze typowe dla pojazdów MPV niż jego zdolności terenowe.

Dzisiaj firma Mitsubishi Motors podąża dalej tą drogą i w segmencie C pojawi się mniejszy, bardziej dynamiczny brat Outlandera – nowy kompaktowy crossover ASX. To kolejny 'uniwersalny i globalny” model ze stajni Mitsubishi Motors i dlatego został odpowiednio oznaczony i nazwany. Model ASX (3) zadebiutował na rynku japońskim w lutym 2010 roku (jako RVR). Po swojej europejskiej premierze na salonie w Genewie, zostanie wprowadzony do sprzedaży detalicznej wiosną 2010 roku.

(3) Między innymi nazwa ASX odnosi się do wersji demonstracyjnej Mitsubishi ASX pokazanej w 2001 roku na targach w Detroit –pojazd był następcą Outlandera pierwszej generacji i tym samym de facto zwiastował nadejście nowego modelu. Ten koncepcyjny model był również jednym z pierwszych, jeśli nie pierwszym pojazdem, do określenia którego użyto terminu 'crossover”.

Od wersji koncepcyjnej Concept-cX do ostatecznej postaci ASX
Zachowując ten sam sugestywny niebieski kolor Kawasemi Blue (1), nowy Mitsubishi ASX to rynkowa interpretacja pojazdu demonstracyjnego Concept-cX, który zaprezentowano w 2007 roku we Frankfurcie, a którego sukces przekonał zarząd firmy MMC by uczynić zeń w pełni dopracowany model produkcyjny.

(1) Słowo 'kawasemi” w języku japońskim oznacza 'zimorodka”, ptaka o turkusowym opierzeniu bytującego u źródeł strumieni tam, gdzie woda jest najczystsza – ma on symbolizować wkład firmy MMC w ochronę środowiska i rozwój przyjaznych mu technologii.

Dłuższy o prawie 20 cm (4295 mm wobec 4110 mm wersji demonstracyjnej), nieco wyższy (+ 6,5 cm) i szerszy (+ 2 cm), oraz wyposażony w bardziej pionowo opadającą klapę tylną (wyższa funkcjonalność przedziału bagażowego), model ASX zachowuje jednak podstawowe cechy designu wersji Concept-cX oraz jej zwartą sylwetkę stabilnego samochodu osobowego.

Nowy model wyróżnia sugestywna osłona chłodnicy typu Jet Fighter – nawiązanie stylistyczne do myśliwca F-2 produkowanego przez firmę Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (http://www.mhi.co.jp/en/products/detail/f-2_close_support_fighter.html) – która stała się już znakiem rozpoznawczym niemal wszystkich drogowych modeli firmy Mitsubishi Motors w Europie (Colt, Lancer i Outlander). Prosty 'rasowy” wygląd był dla konstruktorów firmy Mitsubishi stylistycznym wyznacznikiem. Nie wywierano na nich żadnej marketingowej presji. Nie musieli na siłę upodabniać nowego modelu do aut klasy SUV, np. poprzez dodanie ciężkich stylistycznie detali. Konstruktorzy mogli zatem rozwinąć projekt Concept-cX w mniej polaryzujący, ale za to w bardzo wyrazisty i ekspresyjny sposób, tworząc świetny 'sportowy hatchback” o atrakcyjnej sylwetce i odpowiednim charakterze.

Zachowanie zwartej sylwetki Concept-cX z dynamiczną, wyrazistą linią boczną, wymagało modyfikacji całego kształtu nadwozia. Wykorzystano tu - najlepiej jak to możliwe - większy o 14,5 cm rozstaw osi (2670 mm wobec 2525 m). Pozwoliło to wypracować niższą, bardziej stabilną sylwetkę oraz lepiej wkomponować wydatny kształt błotników. W rezultacie, odpowiednio poprowadzona linia dachu wydatnie poprawia ogólne właściwości aerodynamiczne (Cd: 0,32) pojazdu oraz podkreśla jego dynamiczną sylwetkę.

Z przodu odnajdziemy grill Jet Fighter, który na pierwszy rzut oka wydaje się identyczny, jak w modelu Lancer czy Outlander. Jednak został on tym razem idealnie zespolony z kształtem przetłoczeń pokrywy silnika, co zapewnia lepszą ochronę pieszego podczas potrącenia – i to mimo krótkiego zwisu – oraz czyni przód auta bardziej widocznym dla kierującego, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie w warunkach miejskich.

Z tyłu głównym założeniem stylistycznym było jednoczesne obniżenie i poszerzenie sylwetki. Chciano przy tym uniknąć wrażenia nadmiernej przysadzistości, które dodatkowo mógłby potęgować krotki tylny zwis. Aby temu zapobiec, między wąskimi, 'skośnymi” kloszami tylnych lamp poprowadzono wyraziste, aerodynamiczne przetłoczenie oraz umieszczono tam trapezoidalne wgłębienie na tablicę rejestracyjną.

Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX

Samochody mitsubishi - zobacz ogłoszenia


Autor: Kila
Źródło: MMC Car Poland, fot. Mitsubishi

Polecamy z moje4kolka:

BMW 5 Touring

Nowe BMW serii 5 Touring

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX w Genewie

Nissan Micra

Nowy Nissan Micra

Audi RS5

Audi RS5 oficjalnie

Honda FCX Clarity

Honda FCX Clarity - europejska prezentacja

Nissana 370Z Fairlady Z

Specjalna edycja Nissana 370Z na 40-lecie modelu Fairlady Z




Marki na skróty:
audi alfa romeo bmw
cadillac chevrolet chrysler
citroen dacia dodge
fiat ford honda
hyundai jaguar jeep
kia lancia land rover
lexus mazda mercedes
mini mitsubishi nissan
opel peugeot porsche
renault saab seat
skoda smart ssangyong
subaru suzuki toyota
volkswagen volvo


Zobacz inne artykuły o marce mitsubishi:

Mitsubishi ASX

Majowa oferta Mitsubishi

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX w Genewie

Bryan Bouffier

Mistrzowie Polski w Lancerze Evolution