Ford w Rajdzie Hiszpanii 2009
Załoga zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen stanęła na podium Rajdu Hiszpanii, zachowując prowadzenie w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata FIA przed ostatnią rundą tegorocznego sezonu WRC, która przesądzi o wynikach rywalizacji o tytuł. Po trzecim miejscu na asfaltach Katalonii Finowie wystartują swoim Fordem Focus RS WRC w Rajdzie Wielkiej Brytanii z jednopunktową przewagą nad rywalami.
Druga załoga zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila w bliźniaczym Fordzie Focus RS WRC zajęła na mecie rajdu szóste miejsce po trzech dniach rywalizacji na asfaltach Hiszpanii w rejonie kurortu Salou, na południowy zachód od Barcelony. Równe jak stół trasy odcinków specjalnych przypominają w wielu miejscach swą charakterystyką tor wyścigowy, a sucha na niemal całej trasie nawierzchnia zapewniała doskonałą przyczepność oponom Pirelli o twardej mieszance. Załogi pokonały w ciągu trzech dni 18 odcinków specjalnych o łącznej długości 353,62 km.
Mikko Hirvonen, zwycięzca czterech ostatnich rajdów, który woli ścigać się na nawierzchniach szutrowych, przed rajdem realistycznie oceniał swoje szanse w tym rajdzie. Celem 29-letniego Fina było miejsce na podium i utrzymanie prowadzenia w mistrzostwach świata. Już w piątek rano, od pierwszych odcinków zajmował trzecią pozycję, a gdy wkrótce stało się jasne, że nie ma szans by walczyć o zwycięstwo, skupił się na obronie miejsca na najniższym stopniu podium.
'Jestem trochę rozczarowany, bo sądziliśmy, że uda nam się powalczyć o drugą pozycję, ale trzecie miejsce pozwoliło mi utrzymać prowadzenie w klasyfikacji kierowców,' powiedział Hirvonen. 'Przestawienie się na asfalt zajęło mi trochę więcej czasu, niż sądziłem, ale podczas tego rajdu dużo się nauczyłem. Myślę, że wiem teraz, co trzeba zrobić, aby w przyszłym roku walczyć o zwycięstwo. Ostatnie dwa dni jechałem bezpiecznym tempem, aby zapewnić sobie wystarczającą przewagę nad Petterem Solbergiem, który atakował z czwartego miejsca. To była zdecydowanie najrozsądniejsza taktyka, bo przecież walczymy o tytuł mistrza świata.
|
Hirvonen broni przewagi
Zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team kończy przygotowania do przedostatniej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, która odbędzie się w nadchodzący weekend w Hiszpanii.
Ponieważ sezon zbliża się do końca, a emocje sięgają zenitu, zespół przedłużył do siedmiu dni swoje tradycyjne czterodniowe testy na nawierzchniach asfaltowych przed Rajdem Hiszpanii (1 – 4 października), a obydwaj kierowcy – Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala przeszli krótkie szkolenie z jazdy na asfalcie, aby umocnić szanse Forda na mistrzowski tytuł.
Po czterech z rzędu zwycięstwach Hirvonen i jego pilot Jarmo Lehtinen mają 5 punktów przewagi nad rywalami przed 11 rundą tegorocznego serialu. Wspierać ich będą koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy rozpoczęli passę 5 wygranych rajdów Forda, zwyciężając w majowym Rajdzie Sardynii. Seria 5 kolejnych zwycięstw to rekord w historii startów marki spod znaku błękitnego owalu w WRC.
Hirvonen odwiedził Wielką Brytanię, aby odbyć treningi na asfalcie pod okiem byłego mistrza Europy w długodystansowych wyścigach samochodów turystycznych Roba Wilsona. Następnie odbył dwudniowe testy na asfaltowych drogach Katalonii, niedaleko bazy rajdu, a w poniedziałek w ubiegłym tygodniu zaliczył dodatkowy dzień testów. Latvala z kolei pobierał lekcje u byłego mistrza Finlandii samochodów turystycznych Olli Haapalainena, zanim odbył swoją dwudniową sesję testową w ubiegłym tygodniu.
W hiszpańskich testach towarzyszył kierowcom były kierowca zespołu Forda Markko Märtin, który za kierownicą Forda Focus RS WRC wygrał dwa kolejne rajdy asfaltowe we Francji i w Hiszpanii w roku 2004. Estończyk spędził z zespołem dwa dni, przekazując kierowcom swoje asfaltowe doświadczenie i rady w kwestii ustawienia samochodu i niewielkich modyfikacji, które powinny jeszcze bardziej poprawić osiągi Forda Focus RS WRC. Trójka kierowców pokonała w ciągu sześciu dni łącznie 1450 km.
Baza rajdu znajduje się w kurorcie Salou, na turystycznym wybrzeżu Costa Daurada, na południe od Barcelony. Odcinki specjalne wytyczone w rejonie Tarragony są szybkie i często porównuje się je do charakterystyki toru wyścigowego. Trasy OS-ów, przeważnie równe, szybko stają się śliskie, ponieważ kierowcy tną zakręty, aby urwać ułamki sekund i narzucają przy tym na drogę kamienie i żwir. Dlatego podczas drugich przejazdów odcinków specjalnych warunki będą dużo trudniejsze.
Hirvonen, który do tej pory sześciokrotnie startował w Rajdzie Hiszpanii, po raz pierwszy stanął na podium rundy WRC w tym rajdzie w roku 2005. Pomimo 5-punktowej przewagi nad Sébastienem Loebem, nie może sobie pozwolić na relaks. 'Wiadomo, jak szybki jest Loeb na asfalcie. Sądzę, że realny plan dla mnie to walka o drugie miejsce. Osiem punktów bardzo wzmocniłoby moje szanse na tytuł. Ale i to nie będzie łatwe. Czeka nas ciężki bój na hiszpańskich asfaltach, ale wierzę, że będę na tyle szybki, by walczyć o drugie miejsce,' powiedział.
|
Olimpiada Forda 2009
W dniu 24 września br. firma Ford Polska zorganizowała w Zielonej Górze finał konkursów: Profesjonalny Sprzedawca Części Zamiennych, Doradca Serwisowy, Doradca Autoryzowanego Zakładu Napraw Nadwozi, Mechanik, Blacharz oraz Lakiernik Roku.
Celem rywalizacji jest wyłonienie najlepszych fachowców w danej specjalizacji oraz ciągłe podnoszenie kwalifikacji i poziomu jakości usług świadczonych przez pracowników sieci autoryzowanych dilerów Forda. Rozwój branży motoryzacyjnej oraz zastosowanie w pojazdach najnowocześniejszych rozwiązań technicznych wymaga stałego dokształcania pracowników, zaś naprawy nowych samochodów muszą być wykonywane przy zastosowaniu najnowszych technologii oraz najwyższej jakości oryginalnych części zamiennych.
W tym roku po raz pierwszy w ramach Olimpiady Forda rozegrany został finał konkursu Profesjonalny Sprzedawca Części Zamiennych. Wraz z rozwojem idei współzawodnictwa wśród pracowników autoryzowanych dilerów Forda, organizatorzy postanowili włączyć do rywalizacji pracowników działu sprzedaży części zamiennych. Udział w konkursie ma na celu podniesienie standardów w zakresie obsługi klientów, a także pogłębienie wiedzy o oferowanych częściach zamiennych i usługach.
- Od 7 lat Ford Polska organizuje współzawodnictwo pracowników zatrudnionych przez autoryzowanych dilerów Forda – powiedział Dariusz Lech, Dyrektor Działu Serwisu i Części Zamiennych Ford Polska. Z roku na rok, w coraz większej liczbie konkursów, uczestniczy coraz więcej osób, to świadczy o rzeczywistym zaangażowaniu autoryzowanych dilerów Forda w podnoszenie jakości świadczonych usług. Regularne niezależne audyty oraz badania typu "tajemniczy klient" pozwalają nam na bieżącą ocenę jakości świadczonych usług oraz analizę potrzeb szkoleniowych sieci autoryzowanych dilerów Forda – dodał Dariusz Lech.
|
Ford na Salonie we Frankfurcie
STYLOWY I UNIWERSALNY – PREMIERA CAŁKOWICIE NOWEGO FORDA C-MAX
Jednym z wydarzeń tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie jest światowa premiera nowej rodziny Forda C-MAX. Nowa generacja tego modelu będzie obejmowała dwie wersje modelowe, które do segmentu kompaktowych minivanów (w terminologii Forda określanych terminem MAV – Multi-Activity Vehicle) wnoszą nowy, świeży styl połączony z dynamiczną linią nadwozia wystylizowaną zgodnie z założeniami szkoły Kinetic Design.
Po raz pierwszy nabywcy kompaktowego minivana Forda będą mogli wybierać między nadwoziem 5-miejscowym (Ford C-MAX) lub nową wersją mieszczącą 7 osób. Ta druga odmiana nosząca nazwę Ford Grand C-MAX, jest absolutną nowością Forda. Na uwagę zasługuje w niej nowatorski układ foteli oraz dwoje odsuwanych drzwi bocznych – elementy zapewniające optymalne wykorzystanie przestrzeni i możliwość adaptacji wnętrza do wymaganej liczby osób i ilości przewożonego bagażu.
Premiera nowej rodziny modeli C-MAX jest dla Forda okazją do wprowadzenia do segmentu kompaktowych minivanów (MAV) dużej liczby rozwiązań i funkcji opartych na najnowszych zaawansowanych technologiach. Wszystkie te innowacje mają na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i komfortu oraz uczynienie nowych samochodów przyjaźniejszymi dla środowiska. Jedną z istotniejszych nowości jest poszerzenie oferty silników o nowe jednostki benzynowe rodziny Ford EcoBoost charakteryzujące się wysoką efektywnością i niską emisją CO2.
Pokazywane we Frankfurcie nowe wersje Forda C-MAX są pierwszymi prototypami, które powstały na bazie zupełnie nowej platformy podwoziowej dla samochodów kompaktowych, opracowanej na potrzeby rynków globalnych. Zwiedzający salon frankfurcki zobaczą wersje przedprodukcyjne nowego Forda C-MAX. Oficjalna europejska premiera została zaplanowana pod koniec 2010 roku.
Oprócz tego, kierownictwo Forda potwierdza, że model Ford Grand C-MAX wejdzie do sprzedaży w Ameryce Północnej w 2011 roku, dołączając tym samym do nowego Forda Fiesta, dostawczego Forda Transit Connect oraz Forda Focus nowej generacji jako jeden z sześciu modeli zaprojektowanych w Europie, które zostaną udostępnione nabywcom na rynku amerykańskim w ramach strategii One Ford.
|